QUÈ I COM


1.   Mans a l’obra amb diferents mètodes
(Què i com)

           
En principi tothom pot memoritzar bé. Val a dir, però, que les facultats memorístiques acusen una davallada amb l’edat,  tot i que alguns experts defensen que l´únic motiu és el fet que, un cop acabada l’etapa acadèmica, el nostre cervell està desentrenat en la tasca de memoritzar. Alguns estudis científics defensen que als vint anys la quantitat de neurones és la mateixa que als setanta.
L’estímul propi de totes les activitats de l’època d’estudiant posen en marxa els mecanismes del cervell de manera integral i afavoreix aspectes bàsics en el creixement i manteniment de la memòria. Un cop passada l’edat d’estudiants, el que ens cal és aplicar-nos de la mateixa manera per a mantenir les capacitats memorístiques o, fins i tot, continuar augmentant-les. La base de l’actitud necessària es resumeix en:
- L’interés en allò que fem o ens envolta provoca la nostra atenció, ajuda a la concentració i afavoreix la memorització. 
- Els coneixements previs són la base de l’adquisició dels nous aprenentatges.
- La lectura comprensiva és necessària per a memoritzar-ho correctament.

- L’esforç en analitzar, sintetitzar i associar ajuda a retenir la informació.
- La repetició. Quan  es repassen coneixements apresos anteriorment, aquests
s’assoleixen més ràpidament.
- L’aplicació pràctica dels coneixements fa que aquests esdevinguen sòlids i estables en la memòria. El que no s’utilitza, s’oblida.
- La visualització permet posar més significat a tot ajuda a memoritzar.
- Una bona dosi  d’imaginació ajuda a posar en pràctica algunes d’aquestes accions.

Exercicis d’atenció i concentració

Tant l’atenció com la concentració són imprescindibles per a memoritzar les informacions. Amb una bona atenció som capaços de veure o sentir les coses amb més detalls. Així doncs, allò que llegim o observem tindrà més contingut i ens serà més fàcil recordar-ho; si les nostres activitats les fem amb un grau de consciència i, per tant d’atenció, elevats recordarem més fàcilment totes les paraules i les expressions així com les idees i conceptes. Hi ha multitud d’activitats senzilles que tenen per objectiu millorar la concentració l’atenció, les activitats per excel·lència, però, són el ioga i la meditació.

- La tècnica dels dos minuts

És una tècnica senzilla que cal practicar cada dia per a què siga efectiva. Durant 2 minuts, en un estat de relaxació i sense problemes en la nostra consciència, ens concentrarem en les agulles d’un rellotge, deixant de banda qualsevol estímul o pensament. És fàcil distreure’s però, si ens passa ens relaxarem novament i tornarem a fixar la nostra atenció en les agulles del rellotge. La concentració, com qualsevol altra activitat es pot entrenar.
Altres possibles activitats que ens poden servir d’entrenament per a l’atenció i la concentració són: memorys, sudokus, escacs, puzzles, tètrix i exercicis pensats específicament amb aquest objectiu on l’objectiu és fixar-se en una determinada imatge per a detectar determinades informacions que sen’s demanen: figures, lletres, paraules, etc.

Exercicis de memòria

La pràctica habitual d’exercicis de memòria pot ajudar-nos a reforçar totes les funcions de la memòria: la memòria de treball o de curt termini i la memòria de llarg termini.
La mnemotècnia és el conjunt d’estratègies o tècniques que ens permeten desenvolupar la memòria mitjançant exercicis apropiats. Podem trobar-ne mètodes molt diversos i, segons la definició de l’Enciclopèdia Catalana el millor és aquell que garanteix l’organització en un tot comprensible dels elements complexos que no es presenten estructurats”.
A continuació detallem diferents tècniques i n’expliquem les característiques i objectius concrets:

1.- Mètode de les inicials



Serveix per a recordar llistes curtes. Es tracta de formar una paraula inventada utilitzant les primeres síl·labes dels elements de la llista. Una varietat és pensar en paraules que ens siguen més fàcils de recordar, que comencen per la mateixa lletra i visualitzar-les. Si hem de recordar paraules que ens són noves i són més abstractes les relacionem amb conceptes més quotidians. Per exemple hem de recordar una llista referent als trastorns relacionats amb el sistema sigestiu i ho relacionem amb elements de l’automòbil visualitzables fàcilment:
            Anorèxia            Automòvil
            Bulímia            Bugia
            Pica                Palanca
            Diarrea            Dinamo
            Estrenyiment        Espill
            Vòmits            Velocitat
            Aerofàgia        Accelerador


2.- Métode de la frase

Consisteix a formar una paraula o una frase amb les inicials dels elements que hem de recordar. 
Exemple. Llista memoritzar (elements químics):
Liti - Beril·li – Bor – Carboni – Nitrogen – Oxigen – Fluor – Neó      
Laia  busca       bons    caramels    nous              o                 flors     noves    
En cas de recordar frases senceres reduirem tot el text a les seues idees principals. Després condensarem cada idea en una paraula representativa i finalment formarem l’acròstic amb la primera síl·laba o lletra de les paraules triades.

3.- Mètode dels llocs           

Cal associar els elements a memoritzar amb una sèrie de llocs prèviament establerts i relacionats amb espais habituals per a nosaltres, la nostra casa, el camí a la universitat. Visualitzarem el lloc i l’element que li pertoca de forma molt precisa, amb imatges molt clares de manera que quan en realitzar el trajecte habitual, recordarem cada element a memoritzar en passar per cadascun dels llocs decidits.

4.- Métode de la història absurda.            

L’objectiu és crear una història amb tots els elements que volem memoritzar. És un sistema molt vàlid per a recordar llistes de paraules sense cap relació aparent entre elles.
Un exemple senzill seria formar una història amb la llista de paraules:

Carpeta -  llibre -  diccionari -  carta -  bolígraf
                            HISTÒRIA
“Una bonica carpeta estava enamorada d’un llibre. El va veure parlant amb un diccionari i va pensar que li escriuria la millor carta d’amor de la seua vida. Quan va intentar agafar un bolígraf  va adonar-se que no tenia braços".

5- Relacionar i crear indicis.

Sempre que pretenem memoritzar coses noves tindrem més èxit si utilitzem les estratègies adequades en cada moment. Si associem les noves informacions a les ja conegudes, estarem creant llaços de significació que ajudaran a la incorporació dels nous coneixements. Podem per exemple:
- associar la forma d’un país a un animal o un objecte.
- associar el nom del país a un nom que ens és més familiar i per tant més fàcil de memoritzar.
Per a recordar les informacions intetarem pensar un o més indicis que en puguen venir al cap fàcilment quan vullgam recuperar la informació. Com més indicis sigam capaços d’associara a la idea o al mot a memoritzar més ràpidament recuperarem la informació emmagatzemada.
La memòria a curt termini només és capaç de retenir al voltant de 7 elements. Per tant per a retenir més informació cal agrupar les dades de manera que després podrem accedir als detalls de cadascun dels grups d’informació decidits. Amb aquest tipus d’activitat estem desenvolupant, a la vegada, la capacitat d’etiquetar, i de relacionar elements diversos. Cadascú relacionarà les dades a memoritzar amb aspectes ben diferents en funció dels propis interessos (música, literatura, amics,e esports, natura...) de manera que no hi ha una norma general a seguir sinó que cadascú ha de trobar la manera de relacionar els nosus concenptes o termes a memoritzar amb allò que li siga més pròxim o motivador.  Una varietat alhora  de crear aquestes relacions amb el nostre entorn, prou eficaç, és fer-ho en sentit negatiu perquè aquesta reflexió és més forta que la positiva:  “Això té forma de serp però no ho és”. Amb la pràctica cada vegada serem més hàbils i més ràpids de manera que amb el temps i l’experiència la nostra capacitat memorística es multiplicarà ràpidament i exponencialment.

6- Inventa ritmes i cançons

Cal tenir en compte que cada persona té unes preferències a l’hora de memoritzar. Hi ha qui prefereix escriure perquè tenen més memòria visual i hi ha que té més desenvolupada la memòria auditiva i aquest fet l’ajuda a memoritzar més ràpidament qualsevol cosa nova. En aquest cas és molt útil llegir en veu alta allò que cal memoritzar. També podem afegir ritmes coneguts a la informació o inventar-ne de nous.

7- Sigues actor principal

Esforça’t a memoritzar qualsevol cosa que forme part de la teua vida quotidiana: la llista de la compra, noms de persones, trajectes i desplaçaments, persones amb qui tens relació encara que siga poca... Per a cada cosa a memoritzar fes-te un curtmetratge on tu ets el protagonista i visualitza’l mentalment: parlant amb aquella persona d’algun tema concret, passejant per algun lloc agradable conegut, posant cadascuna de les coses de la compra al carro des del prestatge corresponent del supermercat...  Cada vegada seràs més capaç de memoritzar-ho tot.

8- Noms i cognoms de persones

Com sempre l’ús de la imaginació i les associacions són imprescindibles per a les estratègies de memòria. En aquest cas, per a recordar noms i cognoms, tant de noves coneixences, com de personatges famosos, associarem la cara a algun personatge que coneixem i recordem sense cap mena de dificultat. Aquest xic ens pot recordar, per exemple, a Harry Potter i el seu nom és Teddy Jacoron. Amb les lletres del seu nom i cognom intentem fer associacions i visualitzar una imatge estrafolària combinant diferents elements. Per exemple:
M’imagine a Harry Potter assegut davant d’un TeddyBear gegant amb un cor a les mans. Harry riu a cor què vols (JA JA JA), té un cor gegant a una mà i a l’altra unes lletres gegants amb un símbol d’interrogació: ON?
Faig un esforç de visualització d’aquesta imatge i.... la propera vegada que veja aquesta cara em vindrà al cap la imatge visualitzada i seguidament el nom i cognom: Teddy Jacoron.
TEDDY JACORON =                

9- Memoritza en el dia a dia

Si és difícil trobar una estona al dia per a dedicar-se als exercicis de memòria podem buscar activitats concretes que es puguen aplicar a les nostres activitats habituals. El periòdic digital francés Terrafemina proposa algunes activitats que ens poden ser molt útils i per a les quals no haurem de dedicar un temps extra:
Trajecte al treball o a la universitat: Els actes que fem de manera inconscient són contraproduents per a la memòria. Cal prendre consciència de tot allò que fem per activar-la. Si canviem de trajecte per a anar als llocs on anem diàriament, estarem treballant la nostra memòria de manera indirecta.
Memoritza cada dia: Proposa’t memoritzar alguna dada concreta cada dia abans de començar a treballar: un número de telèfon, el nom d’un carrer, una adreça de correu electrònic, una contrasenya. Repeteix diverses vegades la mateixa informació al llarg d’uns minuts i la nova informació quedarà gravada a la teua memòria per sempre més.
Aprofita les reunions: Pren notes al llarg de la reunió i fes-te resums a tu mateix  o en públic cada un cert temps. Així practiques l’atenció, la capacitat de síntesi i d’estructuració de les idees.
De retorn a casa: Pel camí, mentre endreces l’habitació o mentre fas el sopar, revista tot el que has fet al llarg del dia: amb qui has parlat, com anaven vestits, on has anat i per què. Si ho practiques cada dia, la teua memòria augmentarà en un parell de setmanes.

Exercicis de llenguatge:

Determinats exercicis se centren a potenciar el vocabulari i les expressions en una llengua. En el nostre cas, es tracta d’una activitat imprescindible que no hauríem d’abandonar mai. És evident que una magnífica manera d’ampliar el nostre bagatge lingüístic és llegint, premsa, novel·la, poesia. Tot i això no és mala idea dedicar un temps a aquest tipus d’exercicis específics de manera que cada vegada comprendrem i memoritzarem més mots, ampliarem la nostra capacitat de comprensió, la nostra fluïdesa verbal i el nostre vocabulari: mots encreuats, emparellar frases fetes, cerca de sinònims i antònims...

1- Llegeix i escolta poesia

La nostra proposta és estudiar poemes, en aquest cas de la literatura francesa i per a fer-ho amb més intensitat us proposem de sentir-los mentre els llegiu. Aquesta activitat a més de reforçar la vostra memòria, augmentarà el vostre bagatge cultural en literatura francesa, estimularà la vostra imaginació i millorarà la vostra fonètica.           
Poemes amb àudio.
Si a aquest exercici li afegim la visualització mental en imatges d’allò que s’expressa, quan en repetim l’audició, les paraules evocaran les imatges visualitzades i ens serà més fàcil recordar tot el text. Una pràctica més efectiva encara, seria disposar del poema sonor, amb el text i amb imatges evocadores.

Reconnais-toi
Cette adorable personne c'est toi
Sous le grand chapeau canotier
Oeil
Nez
La bouche
Voici l'ovale de ta figure
Ton cou exquis
Voici enfin l'imparfaite image
de ton buste adoré 
vu comme à travers un nuage
Un peu plus bas
c'est ton coeur qui bat

Exercicis de lògica

Aquest tipus d’activitats reforcen les connexions neuronals del còrtex prefrontal i potencien les capacitats executives del cervell. Les funcions executives són les que en permeten planificar i prendre decisions, resoldre problemes i efectuar raonaments deductius, ens ajuden a detectar errors i a gestionar les situacions noves

Exercicis viso espacials

Aparentment no tenen una relació directa amb la memòria des del punt de vista més pràctic. Ara bé, si tenim present que el nostre cervell està constantment en funcionament, que a tot allò que fem apliquem el sentit de la vista entendrem que com més entrenat tinguem les capacitats visuals i espacials més profit hi traurem. Serem més capaços de relacionar-nos amb el món que ens envolta i de retenir tota la informació que ens ofereix: interpretar el món, gaudir i entendre l’art, deduir informacions no explícites. Així doncs, aquest també és un aspecte bàsic per a formar-nos com a persones i com a professionals