TOT SOBRE LA MEMÒRIA

1.   Introducció


El plantejament d'aquest treball és en primer lloc oferir una visió científica de quins són els mecanismes de la memòria i, amb això, quins són els problemes associats de manera que puguem ser capaços de fer-nos un autodiagnosi de l'estat de la nostra memòria.

 En segon lloc, a partir d'aquesta concreció personalitzada pretenem oferir unes estratègies que ens duguen a definir pla individualitzat i efectiu de millora de la nostra memòria.
Al llarg de la història de la humanitat l’estudi de la memòria ha sofert canvis gràcies a noves investigacions, noves idees o nous experiments duts a terme. La ciència i la memòria sempre han caminat juntes. Farem tan sols un viatge ràpid per la història dels estudis i reflexions més recents; així tindrem una visió més ampla de la complexitat del fenomen i de la gran preocupació o ocupació que ha suposat per a pensadors i científics des que el ser humà té consciència de la seua essència.
Abans de centrar-nos en les activitats concretes a realitzar de forma periòdica i constant, donarem unes pinzellades del funcionament de la memòria en l’àmbit funcional. Aquesta informació ens ajudarà a entendre el perquè dels exercicis proposats o fins i tot el perquè de les nostres virtuts o problemes memorístics, I, sobretot, ens ajudarà a fer el pas definitiu per fer efectiva la decisió de millorar la nostra memòria o superar-ne les mancances, deixant de banda les etiquetes que ens hagen pogut marcar al llarg de la nostra vida, si més no les negatives: "Tens una memòria de mosquit", "Sempre te'n vas del cap!" "Ets un savi... despistat!" "Mai no saps en quin dia vius!"
Per a començar-nos a centrar en les necessitats concretes dels intèrprets, quin tipus de memòria utilitzem en la nostra tasca, quina n’és la necessitat real i com podem millorar el nostre potencial memorístic donarem una visió detallada del paper de la memòria en el cas concret de la interpretació consecutiva. Aquesta informació l’hem extreta del llibre de Catalina Iliescu “Introducción a la interpretación consecutiva”. D’aquesta manera podrem ser un poc més conscients de quins són els nostres punts forts i quins els febles, ja que en les pràctiques de classe pràctiques d’aquesta assignatura ja hem començat a detectar on cometem errors. Gràcies a aquesta informació podrem saber de forma més exacta perquè cometem aquests errors i com podem posar-hi remei.

L'hora del canvi. Un cop ben determinades quines són les nostres necessitats i, per tant quina és la memòria que volem desenvolupar i, a grans trets, quin és el nostre objectiu, haurem de planificar una estratègia concreta i adaptada al nostre cas particular. Per a poder fer això ens cal disposar de material i idees útils per a planificar les accions a curt, mig i llarg termini. En aquest sentit la nostra aposta és dissenyar unes accions model per a totes les necessitats que cadascú haurà d'ordenar segons prioritats o, en tot cas, seleccionar o desestimar. Aquestes accions (exercicis) model les ubicarem en moments concrets del dia, en situacions concretes i quotidianes de manera que cadascú les seleccionarà, també, en funció de la seua realitat diària. Aquest plantejament ens ha paregut adequat per tal que aquesta "hora del canvi" no supose un canvi en els nostres ritmes de vida.  D'aquesta manera tothom es pot plantejar incorporar més o menys accions sense fer un esforç suplementari inabordable. Ànims!
Pretenem oferir diferents opcions per a preparar i crear diferents exercicis i activitats que haurem de dur a terme de forma sistemàtica com a part del nostre programa de treball, en referim, ara, a les tasques concretes, la informació que volem memoritzar i que ja hem temporalitzat en el pas anterior "L'hora del canvi". Si abans havíem definit el nostre propi pla d'acció, ara ens caldrà disposar d'un gran ventall d'exercicis, informacions classificades en fitxes temàtiques, llistats diversos, i tot tipus de recursos per a anar omplint de contingut els moments de reforç de la nostra memòria. Com a primer pas en aquest viatge us mostrem diverses possibilitats de com organitzar aquella informació que voleu començar a memoritzar i us oferim models de graelles per a preparar-vos els vostres propis materials.
En una segona fase d’aquest procés de potenciació de la nostra memòria podem començar a filar més prim en els objectius, és a dir que podem introduir noves tècniques, noves activitats que potenciaran altres aspectes de la nostra memòria: la memòria visual, l’auditiva, l’espacial. Per a fer-ho primer us explicarem quins són els mecanismes neuronals que intervenen en aquests processos i després, novament, us plantejarem diferents activitats. Amb tot aquest ventall de possibilitats les vostres capacitats memorístiques, si seguiu el pla que vosaltres mateixos us heu dissenyat, a poc a poc aniran augmentant. En poques paraules us donem més informació de què fer i com fer-ho (Mans a l’obra amaba diferents mètodes) per tal de tenir-ho tot ben lligat i aconseguir el vostre objectiu amb les màximes garanties d’èxit.
Com ja heu vist, l’objectiu principal d’aquest treball és oferir-vos estratègies concretes explicant-ne els objectius i els mecanismes que les caracteritzen des d’una visió un poc personal, des de la visió de les necessitats de l’intèrpret. Ara bé, de motius i de necessitats personals n’hi ha per a tots els gustos de manera que els mateixos exercicis poden ser útils per a altres situacions.
Finalment mencionarem i relacionarem totes les fonts d'informació que ens han ajudat a elaborar aquest treball i a crear el bloc i omplir-lo de contingut. D'aquesta manera podreu contrastar-ne la veracitat i ampliar les possibilitats del vostre propi pla de treball per a la millora de la vostra memòria o continuar investigant sobre aquest tema que pot ser tan infinit i apassionant com la vostra memòria.  
 Abans, però, us presentarem algunes pàgines web que esn han semblat interessant pel tipus d’exercicis que plantegen.