FUNCIONAMENT


1.   Funcionament de la memòria.

El model estructural

Com hem vist, la memòria s’estudia des de diferents disciplines i a la vegada  es descriu a partir de diferents teories. Això és així, ja que es tracta d’un procés complex i difícil de descriure. El model estructural és tan sols un model per a conceptualitzar-la i per a explicar-ne la. conceptualització i funcionament. És, però, el model més extès actualment i es basa en la descripció dels sistemes d’emmagatzematge de la informació.
 
Segons el model estructural, descrit per Akistson i Shiffrin, la memòria consta de tres sistemes diferents d’emmagatzematge de la informació. Els tres sistemes treballen de manera seqüencial, és a dir que la informació passa de l’un a l’altre, i es diferencien entre ells per la capacitat d’informació que poden emmagatzemar, pel temps que la informació hi és guardada i per sistema que utilitzen per a realitzar aquesta funció:

- Memòria sensorial (MS)            

Emmagatzema la informació que prové dels sentits i, si bé és molt fiable, té una durada màxima de 2 segons. Segons el sentit del qual provinga la informació estarem parlant de diferents tipus de memòria sensorial
a. Memòria icònica: provinent d’imatges
b. Memòria ecoica: missatges que provenen dels sons
c. Memòria hàptica: emmagatzema estímuls tàctils

- Memòria de curt termini (MCT)           

Emmagatzema la informació de la qual som conscients en cada moment. Si als missatges de contingut sensorial apliquem una atenció conscient, generem continguts de memòria a curt termini. Aleshores la durada d’aquesta informació en la nostra memòria augmentarà fins a  30 o 45 segons com a màxim.
Tal com havia detectat Barlett en els seus experiments, la memòria a curt termini té una capacitat d’emmagatzematge de 7 ítems de mitja (entre 5 i 9) tenint en compte que cada ítem és una unitat d’informació distingible per l’individu en qüestió: xifres o grups de xifres si les podem agrupar; lletres, síl·labes o paraules. Si podem agrupar les informacions en unitats que tinguen un sentit per a nosaltres podrem retenir més quantitat d’informació.
Exemple:  
1 4 9 2 3 6 4 6 1 9 9 2
 És més difícil retenir tots els números pensant en xifres individuals que si faig associacions amb els números de la següent manera:
1492 (Colom a Amèrica) 36 (inici Guerra Civil) 46 (meua edat) 1992 (Jocs Olímpcs BCN)
Durant el procés d’enregistrament de la informació en la MCT, les dades noves que arriben desplacen les anteriors si no hi ha més espai d’emmagatzematge. És per això que en agrupar les informacions permetem l’entrada de noves dades.

- La memòria de llarg termini (MLT)

Si hem fet un exercici de repetició amb la informació que tenim emmagatzemada en la memòria de curt termini aconseguirem que aquestes dades passen a formar part de la memòria de llarg termini. Així doncs, la memòria de llarg termini conté gran quantitat de dades que mantenim durant períodes llargs de temps, fins i tot de manera indefinida. Aquesta informació no hi és de manera estàtica sinó que el matiex sistema de la memòria la revisa i reorganitza constantment amb les noves dades que anem incorporant.
Actualment la memòria a llarg termini es descriu per una subdivisió de sistemes que permetrien organitzar els diferents tipus d’informació que podem adquirir. Els diferents subsistemes estan relacionats entre ells de manera que la informació passa dels uns als altres en dues direccions.
a.             Memòria explicativa o declarativa, que emmagatzema informació
            - semàntica: coneixement del món, paraules, idees i conceptes
            - episòdica: fets biogràfics que ens permeten generalitzar
            - la informació passa de la memòria semàntica a l’episòdica i viceversa
b.            Memòria implícita o no declarativa, que emmagatzema la informació
            - de procediments: com fer les coses i habilitats
            - reflexos condicionats: l’aigua mulla, per exemple
            - condicionament emocional
            - efectes de preeminència

La memòria de treball

El model estructural descrit per Atkinson i Shiffrin el 1968 defineix amb molta precisió el sistema d’emmagatzematge de la memòria però, en canvi, no descriu els processos que intervenen en aquest sistema d’organitzar la informació.  Més endavant, el 1974, els estudis de Alan Baddeley i Graham Hitch van portar a la definició del model de la Memòria de treball (MT) que especifica amb més detall el funcionament de la memòria de curt termini (MCT).
La memòria a curt termini, segons aquest model, està format per diferents subsistemes independents però, a la vegada, coordinats entre ells:          

- Sistema executiu central

Gestiona els altres subsistemes i també dirigeix les activitats de l’individu relacionades amb la intencionalitat: atenció, inhibició i selecció de tasques. Aquesta funció es realitza en el còrtex prefrontal del cervell.

- Llaç fonològic

S’encarrega d’emmagatzemar la informació en codi lingüístic i es localitza en el còrtex prefrontal esquerra, en el temporal anterior i en el parietal. Es divideix en:           
a.            Bucle articulatori: és el sistema de la repetició verbal intern, de la lectura i de
             l’aprenentatge de la parla.
b.            Magatzem fonològic: reté la informació que té com a base la parla.

- L’agenda viso espacial

Emmagatzema la informació espacial i visual. Es troba en el còrtex prefrontal dret, en el parietal i en l’occipital.

- El magatzem o “búffer” episòdic

És una fase prèvia a la memòria de llarg termini, ja que guarda, de manera temporal, informació que prové dels altres subsistemes de la memòria de treball o de la memòria sensorial. Agrupa la memòria en “episodis” diferents en funció de tipus d’informació (sensorial, temporal, espacial o emocional) i els ordena en el temps formant seqüències.
La memòria de treball es relaciona constantment amb la memòria de llarg termini amb la qual intercanvia informació.
Tan sols queda per explicar que un cop la informació ja ha quedat enregistrada en la nostra memòria, o oblidada, la darrera fase per a demostrar si definitivament disposem d’aquesta informació o no en el nostre cervell és la recuperació. Es pot donar el fet que una informació forme part del nostre arxiu memorístic però que no siguem capaços de recuperar-la. Això pot ser degut a diversos processos, es tracta dels problemes de la memòria que poden tractar-se de simples dificultats momentànies o de problemes greus provocats per traumatismes cerebrals, per deficiències congènites com la falta d’atenció, fins i tot,  per malalties degeneratives com ara l’Alzheimer.