1. Ciència i memòria
Neurociències i psicologia cognitiva
La
memòria és un dels aspectes del seu humà que, tot i que ha estat molt estudiat,
encara amaga molts misteris. La memòria no la podem deslligar dels processos
generals de l’aprenentatge i, per això, els estudis que en fan referència
sempre formen part d’estudis més globals.
Des de ben antic la manera d’entendre aquests processos era
a partir de mètodes inductius, per manca d’estudis científics. Així, el
conductisme de l’escola psicològica nord-americana, encapçalada per Frederic
Skinner va topar amb els nous estudis de la segona meitat del segle XX duts a
terme pels defensors de la psicologia cognitiva. Aquests darrers pretenien
explicar més a fons el funcionament de la ment humana.
Aquesta nova onada de pensaments i estudis es va veure
afavorida per altres avenços que complementaven les conclusions o les vies
d’anàlisi. Així, els estudis sobre el llenguatge de Noam Chomsky o l’aparició
dels primers ordinadors electrònics (Pennsilvània, 1946) donaven força al nou
corrent de la psicologia. Més destacables eren les investigacions de la
neurofisiologia que donaven molta llum al funcionament neuronal referent als
mecanismes interns del cervell per a organitzar la informació o resoldre
dificultats.
Per tant, la neurociència i la psicologia cognitiva formen
un equip indissoluble per a resoldre a poc a poc totes les incògnites de la
memòria. Per un costat la neurociència s’encarrrega de totes les disciplines
que estudien el sistema nerviós que van des de la neurobiologia a la
neuroendicronologia passant per la neuropsicologia i, per un altre costat, tots aquests fenòmens biològics són
estudiats per la psicologia cognitiva des d’un punt de vista més
comportamental. Aquesta darrera
disciplina se centra en el tractament de la informació tant des del punt de
vista dels processos emprats per a integrar-la com de la manera d’organitzar
aquesta informació.
Tenint present que l’objectiu principal del nostre treball
és posar damunt la taula la informació necessària per a poder millorar la
nostra memòria, ens interessa sobretot l’interés particular de la psicologia
cognitiva pel fet que aclareix els comportaments individuals sobre els quals
podem incidir de manera voluntària,. Per aquest motiu incidirem
més en aquestes informacions que no pas en el funcionament biològic del nostre
cervell o, si més no, pretenem que l’interés del lector es pose sobretot en
aquesta visió de les nostres reflexions.
Per tal de centrar aquest enfocament val la pena detallar
els processos intel·lectuals que entren en joc en la psicologia cognitiva: la
percepció, l’atenció, la memòria, el llenguatge i el raonament. Tots ells estan
estretament relacionats, de manera que si
bé el nostre treball se centra de manera específica en la memòria, no
hem de descuidar la resta de processos que formen, tots junts les “tres potes”
del nostre coneixement si volem aconseguir les nostres fites. Si algun dels
aspectes falla, la resta també.
Dit això, volem citar breument alguns experiments duts a
terme sobre la memòria que tenen línies de treball ben diferenciades:
Concepció empírica de la memòria. Els experiments d’Ebbinghaus.
L’any 1885, el psicòleg alemany Ebbinghaus va publicar el
llibre “Sobre la memòria” on exposava les conclusions dels experiments
científics que havia realitzat sobre el funcionament de la memòria. Es tractava
dels primers estudis experimentals sobre la memòria humana. Segons ell, la
memòria funciona per les relacions existents entre els elements que es memoritzen.
També va establir el que s’anomena la
corba de l’oblit. La base dels seus experiments eren la memorització de
llistats de termes per repetició.
Aquestes conclusions es poden resumir de la següent manera:
Pel que fa a la
memòria:
- Com més llarga és la llista més vegades cal repetir-la per
a memoritzar.
- Com més vegades es repeteix, la memorització és a més llarg termini.
- Si espaiem les repeticions en el temps, la memorització és més efectiva.
- Els termes a memoritzar no poden superar les 7 unitats (síl·labes, xifres...)
- Com més vegades es repeteix, la memorització és a més llarg termini.
- Si espaiem les repeticions en el temps, la memorització és més efectiva.
- Els termes a memoritzar no poden superar les 7 unitats (síl·labes, xifres...)
Pel que fa a
l’oblit:
- Durant els primers 20 minuts la informació s’oblida més
fàcilment.
- Durant les hores següents oblidem menys la informació.
- A mesura que passa el temps oblidem cada vegada menys informació.
- La informació que hem sigut capaços de recordar 48 hores és més difícil d’oblidar.
- Durant les hores següents oblidem menys la informació.
- A mesura que passa el temps oblidem cada vegada menys informació.
- La informació que hem sigut capaços de recordar 48 hores és més difícil d’oblidar.
Els experiments d’Ebbinghaus, emmarcats en una tendència empirista,
parteixen de processos memorístics
on no han intervingut aspectes ni emocionals ni de significació personal. Així
podem considerar que, tot i donar una informació molt vàlida sobre el funcionament
de la memòria, queden molt lluny de preveure problemes, de donar solucions o
d’entendre diferències. En canvi, a l’hora de preparar activitats concretes per
a reforçar aspectes determinats de la memòria, les seues conclusions poden ser
bastant útils.
Concepció racionalista de la memòria. Els experiments de Frederic Barlett.
En una línia ben diferent de la d’Ebbinghaus, el psicòleg
britànic Frederic Barlett va començar a introduir la idea que el procés de
memorització està estretament relacionat amb la significació que la informació
té per a cada persona, és a dir amb la relació que hi ha entre la informació
nova que rebem i aquella de la qual ja disposem pels nostres coneixements o les nostres
experiències anteriors.
Barlett del corrent racionalista
de la psicologia, posterior a l’anterior. A grans trets, les seues
investigacions parteixen de la idea que la memòria no es forma a partir de fets
o conceptes aïllats sinó del conjunt de tot allò que s’hi pot relacionar. Les
seues conclusions les podríem resumir de la següent manera:
- Racionalitzacions: Les noves informacions s’ubiquen en
records ja existents de manera que, automàticament, prenen una significació.
- Idees centrals: La memòria s’encarrega de jerarquitzar les
informacions posant èmfasi als fets importants i diluint els secundaris.
- Supressions: Podem oblidar elements aïllats d’un text però
també fragments complets si no tenen una significació concreta per a nosaltres.
Investigacions i estudis posteriors
Podríem dir que tant Ebbinghaus
com Barlett van ser els precursors de les investigacions sobre la memòria, ja
que fins aleshores tots els assajos apareguts abordaven aquest tema des de
punts de vista filosòfics. Des de les seues aportacions “uns teóricos han
acentuado sus aspectos estructurales (del estudio centífico de la memoria),
otros los procesos implicados en la memoria, y otros aún los sistemas
diferentes de memoria que existen en el cerebro humano” (Soledad Ballesteros,
1999).
Partint d’aquesta realitat, ens
centrarem un una de les línies d’anàlisi més esteses per a explicar el
funcionament de la memòria. Es tracta del model
estructural proposat per Atkinson i Shiffrin el 1968 que s’ha anat matisant
i ampliant amb les aportacions d’altres estudiosos, com és el cas de la idea
sobre la memòria de treball defensada
per Baddeley i Hitch el 1974.